مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی (فصل دوم)

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تفکر انتقادی در ۳۰ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

 

قابل ویرایش : بله

منابع : جدید و آپدیت شده

فرمت فایل : ورد

نحوه پرداخت و دریافت : بلافاصله پس از پرداخت آنلاین قادر به دانلود خواهید بود .

پشتیبانی تخصصی : ۰۹۱۹۱۸۰۹۸۳۴ ( لطفا فقط پیامک یا تلگرام  )




توضیحات: فصل دوم

 

همرا با منبع نویسی درون متنی فارسی و انگلیسی به شیوه APA  جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری در مورد متغیر و همچنین پیشینه در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب برای فصل دو

 

منبع :                          دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

 

مفهوم و تعریف تفکر انتقادی

بسیاری از اندیشمندان مهمترین وجه تمایز بشر از دیگر مخلوقات را در قدرت و شیوه­ی تفکر وی می دانند، زیرا تفکر شکل بسیار پیچیده ی رفتار انسان و عالی ترین شکل فعالیت عقلی و ذهنی است که در قالب یک فرایند شناختی به کمک نمادها یا نشانه های نمایانگر اشیا وحوادث مشخص می‏شود. تأمل درباره ی تفکر و انواع آن از فلسفه آغاز شد.از دیدگاه فلسفی، تفکر یکی از فعالیتهای اجتناب ناپذیر بشر است که به دو شکل ظاهر می شود: ما ممکن است برای کسب دانش در حوزه ای خاص فکر کنیم یا با دیدگاهی مشخص برای تنظیم ساختار ذهنمان متناسب با آنچه می خواهیم یا نمی‏خواهیم انجام دهیم، بیندیشیم. بر پایه ی گفته ی ارسطو این دو شیوه ی تفکر را  ژرف اندیشی و باریک اندیشی می نامند، ژرف اندیشی در شکل موفقیت آمیز خود به نتیجه گیری و باریک بینی در شکل موفقیت آمیز خود به حل مسئله یا تصمیم گیری منجر خواهد شد.

تفکر انتقادی به عنوان مهمترین هدف تعلیم و تربیت(هال، ۲۰۰۸)، استدلالی برای تصمیم در انجام کاری یا باور با به چیزی(آبرامی، بروخوسکی، واده و میکائیل، ۲۰۱۰) و اصلی ترین استانداردهای آموزشی به ویژه از مفاهیم اساسی در رشته پرستاری(چان، ۲۰۱۳) در دنیا به شمار می­رود. تا جایی که یانگ و دوگال(۲۰۱۰) در پژوهشی که در استرلیا با هدف سنجش مهارت تفکر انتقادی دانشجویان رشته کارشناسی رشته پرستاری انجام دادند تاکید کردند که میانگین تفکر انتقادی دانشجویان از سال اول تا آخر افزایش نشان داده است. همچنین ونجنساتین، جاناسون و بجورکستوروم(۲۰۱۰)، اکثریت فارغ التحصیل های رشته پرستاری را دارای مهارت تفکر انتقادی می‏داند. برای این امر ابراهیم(۲۰۱۱)، بیان می کند باید دانشجویان رشته پرستاری باید توسط مربیان خود باید دانشجویان را علاوه تشویق احقاق حقوق فردی خود، باید آنان را به پرورش تفکر انتقادی تشویق کنند(وود و تورنتو، ۲۰۱۲). تفکر انتقادی توانایی کنترل داشتن بر تفکر شخص است که شامل توانایی استدلال هوشیارانه خود و دیگران و ارزشیابی می­شود و آن ارزشیابی ها را بر اساس استانداردهای عقلانی جهان شمول(که وضوح، دقت، صحت، ربط، عمق، گستردگی و منطق را در بر می گیرد) انجام دهند


تحقیقات انجام شده در زمینه تفکر انتقادی

۱- در پژوهش علی پور، نراقی، نادری و شریعتمداری(۱۳۹۲)، نتایج نشان داد که مقولاتی مانند سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی- فرهنگی جامعه و شرایط موجود در زمینه تربیت معلم، محتوا، اهداف و روش تدریس از موانع تفکر انتقادی است.

۲- در پژوهش مومنی مهمویی، کرمی، سید شریفی کاخکی (۱۳۹۳)، نتایج نشان داد که الگوی کاوشگری بر تفکر انتقادی دانش­آموزان تاثیر معناداری دارد.

۳- در پژوهش علی پور(۱۳۸۵) نتایج نشان داد که محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی هیچ یک از مهارت های تفکر انتقادی(تجزیه، تحلیل، ترکیب، ارزشیابی، قضاوت و جمع بندی) را پرورش نمی دهد.

۴- در پژوهش کرمی، رجایی، نامخواه(۱۳۹۳) با عنوان بررسی میزان گرایش به  تفکر انتقادی در معلمان مقطع متوسطه و نقش آن در سبک تدریس، نتایج نشان داد که معلمان به سبک تدریس فعال بیش از سبک تدریس غیر فعال گرایش داشتند و در مجموع سطح تفکر انتقادی معلمان مطلوب بود و بین دو سبک تدریس فعال و غیر فعال، گرایش به تفکر انتقادی معلمان تنها با سبک تدریس فعال رابطه مثبت و معناداری داشت.

۵- در پژوهش قاسمی، مهاجری، اسکنذی، آب روشن(۱۳۹۳) با عنوان بررسی و مقایسه تفکر انتقادی فرهنگیان دوره های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء تفکر انتقادی نتایج نشان داد که بین تفکر انتقادی فرهنگیان دوره های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی استان بوشهر تفاوت معنی داری وجود نداشت.

 

تحقیقات انجام شده در زمینه تفکر انتقادی

۱- ویگز(۲۰۱۱)، در پژوهش خود با عنوان یادگیری مشارکتی: ارزیابی کار گروهی و تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری، نتایج نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات بالاتری در تفکر انتقادی کسب کرده اند. هم چنین میانگین نمرات تفکر انتقادی دو بخش گروه آزمایش نیز تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

۲-در پژوهش ریچادرسون، جنیفر و آیسی (۲۰۱۰)، با عنوان بررسی سطوح تفکر انتقادی دانشجویان از طریق استراتژی آموزشی مباحث آنلاین، که بر روی ۳۰۰ نفر دانشجو در آمریکا انجام دادند نتایج نشان داد که مباحثه به صورت آنلاین بر تفکر انتقادی دانش آموزان تاثیر دارد. نتایج حاکی از آن است که دانشجویان ترجیح می دهند در قالب اهداف و مباحث از پیش تعیین شده، به بحث نپردازند، بلکه آنچه گرایش به سمت تفکر انتقادی را افزایش می دهد توجه به این نکته است که اهداف و مباحث از پیش تعیین شده ای را نباید در برنامه های درسی برای دانشجویان در نظر گرفت.

۳- در پژوهش اینابی و الشیخ(۲۰۰۷؛ به نقل از تسیوی و گااو، ۲۰۰۷)، نتایج)، نتایج نشان داد که معلمان ریاضی به تفکر انتقادی در دبیرستان توجهی نشان نمی دهند.

صدور پیش فاکتور و پرداخت آنلاین و دانلود

توضیحات بیشتر و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *