مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان و نظریه های اضطراب امتحان (فصل دوم )

مبانی نظری و پیشینه پژوهش اضطراب امتحان نظریه های اضطراب امتحان در ۲۷ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع :                           دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل:                      WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

  اضطراب امتحان نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که ۱۰ تا ۲۰ درصد دانش­آموزان و دانشجویان به آن دچار می­شوند. به عبارت دیگر اضطراب امتحان اصطلاحی کلی است و به نوعی از اضطراب یا هراس اجتماعی اطلاق می­شود که فرد را درباره توانایی­هایش دچار تردید می­سازد و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت­های امتحان است، موقعیت­هایی که در معرض ارزشیابی قرار می­گیرد و مستلزم حل مشکلات یا مسأله است. بنابراین می­توان چنین بیان کرد که فرد دچار اضطراب امتحان پاسخ سوالات درسی را می­داند اما شدت اضطراب امتحان مانع از آن می­شود که وی از معلومات خود استفاده کند در نتیجه انتظار می­رود که رابطه معکوس معناداری بین نمرات اضطراب و نمرات امتحان وجود داشته باشد. این مسأله انکارناپذیر است که افزایش اضطراب با کاهش کارآمدی تحصیلی مرتبط است(لبو و همکاران، ۲۰۱۴).

تعاریف اضطراب امتحان

    ساراسون (۱۹۷۵) اضطراب امتحان را به این صورت تعریف می­کند: نوعی اشتغال ذهنی که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خودتحقیری مشخص می­شود. این رفتارها و فعالیت­های پنهانی محصول تاریخچه گذشته فرد فرض می­شود و به صورت واسطه­ای بین تجربه و رفتار عمل می­کند. این اشتغال ذهنی توجه فرد را به خود جلب می­کند و در عملکرد آن از طریق کاهش توجه نسبت به قرینه­های مرتبط با یک تکلیف اختلال ایجاد می­نماید و رمزگردانی و انتقال اطلاعات را مختل می­کند. گفتن جملاتی به خود در طی یک امتحان مثل« من کودن هستم یا ممکن است قبول نشوم» در توجه نسبت به یک تکلیف و حل مسأله اختلال ایجاد می­کند. نگرانی بدون تردید با توجه مرتبط است و از نظر هیجانی فعالیت­های شناختی را بر می­انگیزد.

   اضطراب امتحان نوعی واکنش ناخوشایند هیجانی نسبت به موقعیت­های ارزیابی در مدرسه و کلاس تعریف شده است. این حالت هیجانی معمولاً با تنش و نگرانی، سردرگمی و برانگیختگی سیستم عصبی همراه است. به هنگام بحران اضطراب امتحان، یعنی حالاتی که با احساس خطر قریب­الوقوع یا احساس از هم پاشیدگی همراهند، فرد بی­پناه و درمانده است و نمی­تواند علتی برای حالت عاطفی خود بیابد. این حالات اضطرابی تقریباً همواره با علائم جسمانی مانند رنگ­پریدگی، مشکلات تنفسی، ضربان قلب، لرزش و جزء آن همراهند و موجب می­شوند که فرد نتواند توانایی­های بالقوه خود را به فعل درآورد (آلن، ۲۰۱۱).



 .self- awareness

 .self-doubt

 .self-depreciation

 .worry

صدور پیش فاکتور و پرداخت آنلاین و دانلود

توضیحات بیشتر و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *